dinsdag 3 februari 2015

Singer Buttonholer/ knoopsgatautomaat

Ik heb al eens eerder geschreven dat ik het liefst alle oude naaimachines zou willen redden en repareren. Maar met gemiddeld 1200 Singers op Marktplaats is dat onbegonnen werk! Daarom gaat de laatste tijd mijn interesse vooral uit naar de voetjes en toebehoren die er in de jaren 50 en 60 te krijgen waren. En er is nog genoeg te verzamelen! 
Een van de eerste toebehoren die ik kocht was een knoopsgat automaat. Accosoire nummer 160743. Een best groot, zwaar en degelijk apparaat dat 6 verschillende malletjes heeft om knoopsgaten te maken. 

Het was even puzzelen wat waar hoort, er zit een hele uitgebreide beschrijving bij, maar na het lezen en bekijken van het apparaat dacht ik te begrijpen hoe het werkt. Eerst de afdekplaat over het ondertransport bevestigen. Dat was nog niet eenvoudig! De grote Singer schroevendraaier is te lang om te gebruiken bij een Featherweight en de kans dat ik uitschoot en een kras maak op mijn machine was groot. Gelukkig heb ik nog een stompe korte schroevendraaier van mijn longarm dus die gauw erbij gepakt. Er was duidelijk nooit veel in mijn machientje geschroefd want het ging behoorlijk stroef!

Toen het apparaatje bevestigd was kon het feest beginnen. Voor mijn ogen gebeurde een klein wonder.  De machine begon te rammelen en voor ik er erg in had verscheen voor mijn ogen een keurig knoopsgaatje! Eigenlijk een beter knoopsgat dan van mijn "moderne" Pfaff naaimachine met electronisch knoopsgatautomaat. Afhankelijk van de grootte van het gat wat je nodig hebt en de dikte van de stof kies je een andere instelling van de machientje, dat is nog iets om mee te oefenen en testen. Maar ik ben behoorlijk enthousiast, leuk om te zien dat ook de vintage naaimachines met hun aanvullingen heel compleet zijn. Het is wat meer werk, maar goed, hoe vaak naai ik een knoopsgat als quilter?
Fijne dag!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten